Miten muuntaa data kultaryntäyksen kohteesta hyötykäyttöön

Yritykset varastoivat valtavia määriä dataa, mutta eivät useinkaan käytä sitä liiketoimintansa kehittämiseen. Kokeneen business intelligence -ekspertin Kris Van Dyckin mukaan alan seuraava iso haaste on se, kuinka voimme muuntaa kaiken olemassa olevan datan hyödylliseksi tiedoksi, joka on kaikkien saatavilla. Myös datan laatu huolestuttaa Van Dyckiä.

– Embedded BI & analytics tarkoittaa oman työn hoitamisen kannalta tarpeellisen liiketoimintatiedon ja analytiikan upottamista sovelluksiin ja järjestelmiin, joita yrityksen työntekijät käyttävät jokapäiväisessä työssään, sanoo Information Buildersin pre-sales engineer Kris Van Dyck. Hän oli pääpuhuja InfoBuildin aamiaisseminaarissa, joka pidettiin 16. marraskuuta Espoon Dipolissa.

Olipa kyse sitten dashboardin upottamisesta suoraan kaupan hyllyltä ostettavaan valmisohjelmistoon tai analytiikkatoiminnon upottamisesta yritykselle räätälöityyn omaan sovellukseen, Van Dyck pitää embedded BI & analytics -ratkaisuja business intelligence- ja analytiikkamarkkinan luonnollisena kehityssuuntana.

– Vasta 20–25 prosenttia yrityksistä hyödyntää business intelligencea liiketoiminnassaan, eli sen käyttöaste on vielä hyvin alhainen. Kun liiketoimintatietoa ja analytiikkaa upotetaan jokapäiväisessä työssä normaalisti käytettyihin sovelluksiin ja järjestelmiin, tavallisten työntekijöiden on paljon helpompi hyödyntää oman työnsä kannalta olennaista dataa ja tietoa.

Embedded BI:n pioneeri

Vaikka embedded BI on ajankohtainen puheenaihe, kyse ei suinkaan ole uudesta ilmiöstä.

– Olen ollut Information Buildersin palveluksessa jo 21 vuotta, ja me teimme embedded BI:tä jo 15 vuotta sitten. Meillä on asiakkaita, joille silloin tekemämme sovellukset ovat yhä käytössä. Ne pyörivät asiakkaidemme verkkosivuilla, eikä kukaan niitä käyttävä tiedä käyttävänsä meidän WebFOCUS-alustaamme. Tosin 15 vuotta sitten niitä ei vielä kutsuttu embedded BI:ksi – kyse oli vain jostain, jota me osasimme tehdä, Van Dyck muistelee.

Hyviä ratkaisuja ei synny väärän datan pohjalta

Toinen ajankohtainen puheenaihe ja iso ongelma tänä päivänä on datan laatu. Information Builders tarkastelee datan laatua kolmesta eri kerroksesta muodostuvan kolmen I:n strategian avulla. Kolme I:tä tulevat sanoista integration, integrity ja intelligence.

– Integraatio tarkoittaa, että me pystymme rakentamaan yhdyslinkin mihin tahansa järjestelmään ja dataan. Integriteetti taas viittaa yrityksen sisäisen datan käytön hallintaan, tiedonhallintaan ja datan koherenssiin. Kaikki nämä osatekijät ovat tärkeitä, sillä jos data ei ole oikein, myöskään sen pohjalta saatavasta tiedosta ei tule oikeanlaista. Kolmas I-kirjain tulee sanasta intelligence, mikä Information Buildersin tapauksessa tarkoittaa WebFOCUS-kerrosta. Se on esityskerros, jossa informaatio esitetään asiakkaalle tai käyttäjälle kaavioiden, dashboardien tai muiden upotettujen elementtien avulla.

Kaikki nämä kolme kerrosta ovat tarpeen, jotta saadaan aikaan hyvä ratkaisu. Sama pätee yhtä hyvin raportointiin kuin BI-analytiikkaankin. Jos ensimmäiset kaksi kerrosta eivät ole kunnossa, ei auta vaikka intelligence-kerros olisi kuinka seksikäs ja kaunis hyvänsä. Väärän datan pohjalta on mahdotonta tehdä hyviä ratkaisuja, Van Dyck huomauttaa.

Älä istu soutuveneessä. Käytä kanoottia, jotta näkisit mihin olet menossa

Van Dyckin mielestä myös ennakoiva analytiikka on tärkeä nouseva trendi.

Tavallisen analytiikan ja ennakoivan analytiikan välillä on vissi ero. Tavallisessa analytiikassa päätöksiä tehdään menneitä tapahtumia kuvaavan, eri siiloihin varastoidun datan perusteella, kun taas ennakoivassa analytiikassa ennustetaan tulevia tapahtumia. Ne eroavat toisistaan kuin soutuveneellä soutaminen ja kanootilla melominen. Sen sijaan, että istuisimme soutuveneessä katsoen taaksepäin, meidän tulisi astua kanoottiin, missä melotaan eteenpäin katse tulevaisuuteen kiinnittyneenä, Van Dyck kehottaa.

WebFOCUS-alustaan sisältyy näppärä toiminto, jolla voi tehdä ennakoivaa analytiikkaa.

Mitä tehdä kaikella varastoidulla datalla?

Tällä hetkellä ihmiset ja yritykset varastoivat kaiken käsiinsä saamansa datan. Näin tehdään koska se on mahdollista, mutta dataa ei hyödynnetä mitenkään, koska metsää ei enää kyetä näkemään puilta, Van Dyck väittää.

15 vuotta sitten sanoimme asiakkaillemme, että vain 20 prosenttia datastanne päätyy hyötykäyttöön, mutta 80 prosenttia jää hyödyntämättä. Nyt olemme palanneet samaan tilanteeseen, koska dataa on kertynyt liian paljon. Veikkaan, että yhteiseksi haasteeksemme muodostuu löytää hyvä tasapaino sen välillä, mitä meillä on ja mitä tarvitsemme, sekä sen välillä, mitä aiomme käyttää liiketoimintamme kehittämiseen.

Hyöty irti tekoälystä ja koneoppimisesta

Van Dyck uskoo, että tekoäly ja koneoppiminen voivat auttaa ymmärtämään kaikkea sitä, mikä sisältyy valtavaan varastoituna olevaan datamäärään.

integrointikerroksessamme on big data -adapterit, ja uuden koneoppimis- ja tekoälyteknologian avulla WebFOCUS-alustalla on helpompi tehdä tarvittavia analyyseja. WebFOCUS-alustan seuraava versio tarjoaa ratkaisun liiallisen datamäärän analysointiin, hän sanoo.

Mikä mahtaa olla business intelligence -alan seuraava iso ilmiö?

– Se on yhdistelmä datan parannettua laatua ja menetelmiä, joilla suuret datamassat saadaan kaikkien käyttöön ja hyödynnettäviksi. Tänä päivänä varastoimme dataa tietämättä, onko se oikeanlaatuista ja voiko sitä käyttää myös tulevaisuudessa voimaan tulevien uusien yksityisyydensuojalakien aikana. Seuraava askel on selvittää, miten kaikesta tästä varastoidusta datasta saadaan jälleen tehtyä yrityksille ja organisaatioille arvokasta tietoa. Tulevaisuudessa ainakin isoilla yrityksillä riittää haastetta kaiken olemassa olevan datan muuntamisessa hyödyntämiskelpoiseksi tiedoksi.

Maailman eniten käytetty BI-sovellus 

U.S. Bank, jonka emoyhtiö U.S. Bancorp on Yhdysvaltain viidenneksi suurin liikepankki, on referenssiasiakas, josta Van Dyck on erityisen ylpeä. Ylpeys johtuu siitä, että U.S. Bank on kehittänyt luottokortien raportointiratkaisun, jota Gartner kutsuu maailman eniten käytetyksi BI-sovellukseksi. Kyseessä on pienyrityksille tarkoitettu raportointiratkaisu, jonka avulla voi seurata luottokorttien käyttäjien toimintaa. Sovellus perustuu upotettuun WebFOCUS-analytiikka-arkkitehtuuriin, joka tukee yli kahta miljoonaa käyttäjää.

Vaikka sovellusta käyttää yli kaksi miljoonaa henkilöä, kyseessä on vain yksi ainut järjestelmä, jonka ylläpitoon tarvitaan ainoastaan kaksi ihmistä.

– Vain harva firma pystyy sanomaan, että heidän sovelluksellaan on kaksi miljoonaa käyttäjää. Siksi se, että me pystymme tuottamaan tietoa niin monelle käyttäjälle vain yhden järjestelmän avulla, kuvaa hyvin meidän tuotteemme mainiota skaalattavuutta, Van Dyck sanoo.

Erilainen tapa tehdä analytiikkaa

Tapa, jolla Information Builders tekee analytiikkaa, ei perustu erilliseen työkaluun, vaan sovelluksiin, joita kutsutaan nimellä InfoApp™. Ne ovat interaktiivisia, varta vasten tiettyyn tarkoitukseen rakennettuja datasovelluksia, joiden avulla saa nopeasti, helposti ja suoraan vastauksia tiettyihin kysymyksiin tai yleisiin ongelmiin.

– Meidän ei tarvitse kouluttaa ihmisiä käyttämään mitään työkalua, koska me rakennamme heille käyttäjäystävällisen datasovelluksen, joka tarjoaa vastauksen heidän tarpeisiinsa ja kysymyksiinsä, Van Dyck selittää.

– Me suhtaudumme käyttäjäyhteisöömme eri lailla kuin kilpailijamme. Me haluamme tarjota kaikille tietoa tavalla, jolla heidän tarvitsee sitä saada. Se ei tapahdu pakottamalla heidät käyttämään yhtä ainoaa työkalua, portaalia tai dashboardia, vaan antamalla heidän käyttöönsä sovellussettejä, joiden avulla he pääsevät käsiksi omaa liiketoimintaansa koskeviin kysymyksiin.

– 100 prosenttia kaikista asiakkaidemme työntekijöistä, kumppaneista ja loppuasiakkaista tarvitsee tietoa. Jokainen on erilainen kuin muut, ja jokainen tarvitsee tietoa muista poikkeavalla tavalla. Ja me asiantuntijoina pystymme tarjoamaan heille heidän tarvitsemaansa tietoa juuri oikealla tasolla ja tavalla.

Business intelligencen ja analytiikan tulee olla helppoa

– Kun tilaamme lentolippuja verkosta, meidän tarvitsee kirjoittaa vain muutama perustieto nettilomakkeeseen, ja tieto vapaista paikoista koneessa tulee ruudulle parissa sekunnissa. Juuri niin helppoa business intelligencen ja analytiikan pitäisi mielestämme olla, Van Dyck korostaa.

– Sen sijaan, että käyttäisimme jotain monimutkaista työkalua, naputtelemme vain muutaman parametrin, ja niiden avulla saamme yleiskuvan, joka vastaa kysymyksiimme tai johonkin liiketoimintaan liittyvään ongelmaan.

Paremman käyttäjäkokemuksen aikaansaamiseksi Information Builders on integroimassa monia uusia toimintoja WebFOCUS-alustansa seuraavaan versioon, joka otetaan käyttöön muutaman kuukauden kuluessa. Uutta ovat muun muassa ennakoiva haku sekä big data-, esineiden internet- ja tekoälytoimintojen sisällyttäminen alustaan.

Mukaan tulee myös helppokäyttöinen analytiikkatoiminto. Van Dyckin mukaan se on yhtä helppo käyttää kuin Google-haku.

– Ruudulla näkyy vain yksi kenttä, johon kirjoitetaan se, mitä haetaan. Käyttäjä kirjoittaa avainsanan, kuten tuotenumeron tai asiakkaan nimen, ja saa automaattisesti paljon asiaan liittyvää tietoa. Käyttäjän selailuhistorian ja tietoturvaluokituksen perusteella järjestelmä tietää, millaista tietoa käyttäjä on etsinyt aiemmin, ja millaiseen tietoon hänellä on pääsyoikeus. Niiden pohjalta järjestelmä ehdottaa asioita, joista käyttäjä todennäköisesti on kiinnostunut.

– Loppujen lopuksi me kaikki tarvitsemme tietoa vain tehdäksemme työmme paremmin. Ei se sen kummempaa ole, Van Dyck summaa.

Ja tuohon itse asiassa kiteytyy pähkinänkuoressa kaikki se, mistä sulautetussa BI:ssä on kyse.

 

 

Kyllä, haluan datastani kaiken irti.

Ottakaa minuun yhteyttä