Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy uusi raportointijärjestelmänsä

Tulokset

  • WebFOCUSilla voidaan nopeasti luoda informatiivisia ja näyttäviä raportteja läpi organisaation ilman raskasta ohjelmointiprojektia.
  • Raporttien jakelu on helppoa.
  • WebFOCUS mahdollistaa täydet tehot

 

Saint-Gobain Rakennustuotteiden tuotannonohjauksesta

WebFOCUS on integroitu Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n SAP tuotannonohjausjärjestelmään ja SAP BW (Business Information Warehouse) -raportointi- ja analysointityökaluun. WebFOCUSilla saadaan olennaiset tiedot SAP:sta hyödynnettyä nopeasti ja näyttävästi erilaisina raportteina.
SAP sisältää paljon toiminnan kannalta oleellista tietoa, mutta sen esiin kaivaminen ei ole helppoa. SAP:sta saadaan hyvin standardiraportteja, mutta uusien raporttien tekeminen SAP BW:lla on aikaavievää ja työlästä, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:n tietohallintojohtaja Juha Aaltonen kertoo.

Etsimme SAP:ia tukevaa raportointityökalua ja teimme vertailuja useamman ohjelmiston
välillä. WebFOCUS oli taloudellisin vaihtoehto sekä kätevämpi ja joustavampi kuin muut, Juha Aaltonen jatkaa.

Kustannustehokas raportointi

Meillä ei ole aikaa rakentaa SAP BW:hen raporttipohjia alusta alkaen. Konsulttityönä raporttien teettäminen taas on kallista. Jos uutta raporttia ryhdytään luomaan tyhjästä, SAP BW:ssa jo yksinkertaisen ja suoraviivaisen projektin läpivieminen kestää vähintään viisi konsulttityöpäivää. Monissa tapauksissa WebFOCUSilla uusi raportti voidaan tehdä huomattavasti nopeammin ja pienillä kustannuksilla verrattuna BW -toteutukseen, Juha Aaltonen kertoo.

Raportin elinikä voi olla hyvin lyhyt. Sitä tarvitaan esimerkiksi yksittäisessä projektissa tai kun halutaan tarkastella eri muuttujia senhetkisessä bisnestilanteessa. Kun tilanne muuttuu, raporttipohjaa ei enää tarvita. WebFOCUS kerää tiedot useasta tietolähteestä eli SAP:sta, SAP BW:sta ja muista tietokannoista. – Kriteerinä oli, mitensynnyttää raportteja järkevässä ajassa ja järkevillä kustannuksilla, niin että käyttäjän ei tarvitse olla professoritasoa. WebFOCUS täytti nämä kriteerit, sanoo Juha Aaltonen.

Näyttäviä raportteja helposti ja nopeasti

”Jos uutta raporttia ryhdytään luomaan tyhjästä, SAP BW:ssa jo yksinkertaisen ja suoraviivaisen projektin läpivieminen kestää vähintään viisi konsulttityöpäivää. Monissa tapauksissa WebFOCUSilla uusi raportti voidaan tehdä huomattavasti nopeammin ja pienillä kustannuksilla verrattuna BW -toteutukseen.”
– Juha Aaltonen

SAP:n, SAP BW:n ja WebFOCUSin integrointi on niin sujuva, että käyttäjän ei tarvitse tietää mistä tietokannasta tarvittavat tiedot tulevat. Graafiset raportit ovat sekä näyttäviä, että helppoja tulkita yhdellä silmäyksellä. Myös raporttien jakaminen on helppoa. Myyntimixin hallinnassa WebFOCUS mahdollistaa eri muuttujien simuloinnin ja erilaisten yhteenvetojen luomisen SAP BW:n perusraporttien lisäksi. Tilausvahvistukset välitetään kenttämyyjille öisin WebFOCUSin kautta.

Olemme rakentamassa asiakkuudenhallinnan avuksi Balanced Scorecard –mittaristoa, josta myyjälle saadaan A4:n kokoinen raportti mukaan asiakaskäynneille, josta ilmenevät mm. tilaushistoria, asiakkaan aktiivisuus ja mahdolliset reklamaatiot, Juha Aaltonen sanoo. WebFOCUSta käytetään tuotantojonojen ohjelmointiin. Myyjä näkee yhdellä silmäyksellä tuotannon tilanteen ja voi informoida siitä asiakasta. Seuranta auttaa myös ajamaan oikeita tuotteita silloin kun kapasiteetista on pulaa. WebFOCUSilla seurataan kuljetusliikkeiden tietoja ja laskutusta sekä varastosaldoja. Varastoja optimoidaan XYZ– analyyseillä.

Helppo integrointi

– Integrointi SAP:iin oli helppoa, sillä WebFOCUSista löytyvät tarvittavat ajurit. Kun päivitimme uuden SAP:n version, ainoa muutos mitä WebFOCUSiin tarvitsi tehdä, oli ajureiden päivitys, Juha Aaltonen kertoo.

WebFOCUS on suoraviivainen työkalu. Jos osaa käyttää mitä tahansa raportointivälinettä, osaa käyttää WebFOCUSta. InfoBuild on kouluttanut meitä, ja opastanut mitkä ovat WebFOCUSin hyödyt verrattuna vanhaan järjestelmään. WebFOCUS on pääsääntöisesti paljon parempi, Juha Aaltonen jatkaa.
Arvostan suuresti sitä, että tuki on Suomessa. Kun kysymme jotain, apu tulee samana päivänä. Entisessä järjestelmässämme tukea ei löytynyt Suomesta ja vastaukset tulivat hitaammin. InfoBuild myös panostaa tosissaan ongelmien ratkaisuun, he eivät jätä asioita kellumaan, Juha Aaltonen kertoo.

Monissa yrityksissä raportointi voitaisiin hoitaa ilman BW -järjestelmää WebFOCUSin avulla, Aaltonen jatkaa.

Energiaa säästäviä ja asumismukavuutta lisääviä rakentamisen ratkaisuja Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy perustettiin vuonna 1941 valmistamaan lasivillatuotteita. Vuodesta 1994 se on kuulunut kansainväliseen Saint-Gobain –konserniin. Gyproc Oy, Saint-Gobain Ecophon Oy ja Saint-Gobain Isover Oy fuusioituivat yhdeksi yritykseksi 1.1.2008, jolloin yrityksen nimeksi tuli Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy. Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy valmistaa mineraalivillasta lämmön- ja ääneneristeitä sekä äänenvaimennustuotteita. Pääraaka-aineena on kierrätyslasi, jota voi olla tuotteessa jopa 80 prosenttia. Tunnettuja tuotemerkkejä ovat Ecophon akustiikkakatoissa, Gyproc kipsipohjaisen kevytrakentamisen ratkaisuissa sekä Isover rakennuseristämisessä. WebFOCUSta käytetään kaikissa Suomen sekä Baltian toimipisteissä. WebFOCUS tukee kyrillisiä kirjaimia, joten se toimii hyvin myös Venäjällä.

Kyllä, haluan datastani kaiken irti.

Ottakaa minuun yhteyttä